cursus zakelijk engels
Overig

Zakelijk Engels: een ‘must’ in het bedrijfsleven

In de moderne wereld kun je niet meer om het Engels heen. Met de jaren is het een onmisbare brugtaal geworden, die met de economie en politiek is meegegroeid. Als je als Nederlander een opdracht wilt afronden in Rusland, dan gebeurt dat in het Engels. Als een Italiaan datzelfde doet in Japan, dan wordt de overeenkomst ook in het Engels geschreven. De veronderstelling is namelijk dat iedereen het Engels beheerst.

Het belang van de Engelse taal zien we ook in Nederland en dan hebben we het niet alleen over de taal die in de gemiddelde Amsterdamse souvenirwinkel wordt gesproken. Ook op zakelijk vlak is Engels steeds belangrijker. Sterker nog, het is een absolute ‘must’ in het bedrijfsleven. We leggen het je uit met een aantal toepasselijke voorbeelden.

Jezelf onderscheiden met Engels

Een kwart van de wereldbevolking, zo’n 1,75 miljard mensen inmiddels, beheert in meer of mindere mate het Engels. Van dat aantal vinden we er zo’n 385 miljoen terug in Engelstalige landen, zoals de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland of Groot-Brittannië. Dan hebben we nog een miljard mensen in ex-Britse koloniën, zoals Nigeria, Zuid-Afrika of India. En daarbovenop komt de rest die het Engels als tweede taal spreekt, zoals we dat doen in welvaartsstaten als Nederland en Denemarken. Dat deze laatstgenoemde twee landen het zo goed doen, komt niet alleen door het welslagen van de zorgstaat, maar ook omdat we goed Engels spreken. We zijn daardoor in staat geweest om internationale handel te drijven. Daarmee komen we meteen uit bij één van de belangrijkste argumenten om Engels te leren: want we spreken zo’n beetje allemaal wel Engels in Nederland, maar lang niet allemaal doen we dat op zakelijk niveau. Wil je jezelf onderscheiden, dan zul je meer in huis moeten hebben dan anderen. Dat geldt zo’n beetje voor alles, en dus ook voor Engels.

‘Do it like Sony and Alibaba’

Voor twee sprekende voorbeelden daarvan moeten we de oversteek maken naar Azië. Daar wist bijvoorbeeld Alibaba als één van de weinige Chinese ondernemingen de wereld te veroveren. Tuurlijk, er zijn meer voorbeelden van Chinese bedrijven die het wereldtoneel domineren, maar de meeste daarvan hadden veel meer tijd nodig dan Alibaba. Waarom dat oprichter Jack Ma wel zo snel is gelukt? Niet vanwege zijn achtergrond in de marketing of sales, maar dankzij zijn studie in een heel ander domein: de Engelse taal. Met die kennis kon hij zich richten op de rest van de wereld. Daarmee was hij overigens niet de enige in Azië, want ook Sony deed dat al jaren eerder al door hun kennis van de Engelse taal. Onder meer dat zou ervoor zorgen dat een draagbare cassetterecorder die was voorzien van een hoofdtelefoon een Engelse naam kreeg. Hoe dat product heette? De walkman.

Zakelijk Engels in Amsterdam

Wil ook jij de wereld veroveren? Doe een Cursus zakelijk Engels gewoon vanuit Amsterdam.

Dol op speciaalbiertjes (en schrijft er graag over), heeft al meer dan 18 landen in de wereld bezocht, draagt Dr. Martens en luistert graag naar Di-Rect. Meer weten? Stuur Joost eens een berichtje!